Art of War : Tok Guru Nik Aziz Vs. Nasharudin

Sebelum terlibat dalam satu satu peperangan, perlulah kita membuat penilaian secara terperinci sebagaimana yang disebutkan oleh War Master : Sun Tze, " Kenali diri anda, dan kenali musuh anda, separuh dari peperangan akan dikuasai. Kenali cuaca serta mukabumi (suasana internal & external), kemenangan akan menjadi mutlak.
Namun, Timbalan Presiden Pas yang baru diberi amanah untuk memacu perubahan rupa rupanya terlupa langsung untuk membuat apa apa assessment. Mungkin beliau menjadi sedikit naif yang beliau sebenarnya telah dijebakkan dalam satu 'peperangan', yang mungkin beliau sendiri tidak mampu menghadapinya. Harus difahami dibawah suluhan 'lampu' media yang agak luarbiasa terangnya terhadap Pas kali ini, sedikit pergerakan mampu ditafsirkan, bahkan boleh di 'propagate'kan menjadi signal signal yang akan diterjemahkan oleh rakyat seluruhnya dalam pelbagai tafsiran.
Ustas Nasa mungkin terbuai oleh kemenangan 'ulama' vs. 'bukan ulama' baru baru ini, yang saya kira kemenangan sebenar tidak berpihak pada 'ulama'. Yang mana undi untuk 'bukan ulama' (Dato Husam & Bro Mat Sabu) melebihi apa yang didapati oleh Ust Nasa, walaupun perwakilan Pas telah di 'brainwash' dengan diwawarkan ketaatan pada ulama dengan seminar jubli emas Dewan Ulama sebelumnya. Keduanya, Ust Nasa mungkin mendapat 'false signal' dari perwakilan yang kemenangannya itu memberi petanda yang idea kerajaan perpaduan (UG)itu telah di persetujui oleh para perwakilan. Sebenarnya para perwakilan telah di'kelabuasap'kan oleh statement Presiden Pas yang isu Kerajaan Perpaduan telah ditutup. Saya yakin TGHH membuat keputusan ini untuk mengelakkan gaduh besar sekaligus menyelamatkan pendokong Kerajaan Perpaduan yang bakal bertanding ketika itu. Walaubagaimanapun, ramai dari perwakilan telah merasa ditipu hidup hidup bila TGHH, Ust Nasa yang baru menang & Mustafa Ali yang baru dilantik tiba tiba menghidupkan kembali idea nak 'bernikah' dengan UMNO, dengan sedikit cubaan menipu dengan mengatakan PKR & DAP sudah pun bersetuju (Kemudian ditempelak oleh Lim Kit Siang dan Azmin Ali - serta disindir oleh Lim Guan Eng dengan mengatakan 'menipu Tuhan marah!). Hasrat 'gatal' kelompok ini sangat mudah untuk difahami oleh semua orang walau mereka cuba memberi nama nama baru yang lebih lunak, dengan syarat syarat baru yang pelbagai, yang dilihat sebagai usaha 'desperate dan haru biru' untuk memelihara ego malu untuk berkata," Ya, UG akan dihentikan. Noktah".
Adalah pelik dan ajaib untuk kita melihat Ust Nasa yang dahulunya (Setiausaha Agong semasa almarhum Ust Fadhil Noor) yang bijak dan taktikal tiba tiba kini menjadi tumpul, sembrono dan kelam kabut pencak silatnya! Malang. Lebih malang bila Ust Nasa terus terusan memilih untuk meng'amin'kan provokasi Najib yang begitu jelas dan tohor taktiknya. Dalam menunjukkan 'keterbukaan' sebagai pemimpin baru, Ust Nasa terus menunjukkan kenaifannya, yang pasti disaksikan dengan senyuman sumbing Najib! Yang pasti retak didalam Pas, serta keruntuhan kepercayaan terhadap Pas dari kaum bukan melayu terus berlaku seperti yang dimahukan oleh Najib. Dan Ust Nasa serta Mustafa Ali masih terus mahu berkata (hari ini 17 Jun) kita tidak mahu berkahwin dengan UMNO, kecuali DAP & PKR setuju, walaubagaimana pun kita rasa 'pegang pegang tangan' dengan UMNO dibolehkan tanpa persetujuan sesiapa!
Ketika mereka ini mencuba cuba dengan logika mereka, Tok Guru Nik Aziz sudah mendahului dengan rasa dan kebijaksanaan matahatinya. Rasa dan matahatinya yang selari dengan majoriti perwakilan Pas yang bersuara di muktamar, selari dengan pandangan terus dan langsung dari bloggers Melayu, Cina, India dan pelbagai kaum, dan saya yakin selari dengan ahli dan pencinta gerakan Pas dan penentang kezaliman BN. Maka ketika TGNA menyanggah Ust Nasa dengan memberinya ultimatum supaya keluar dari Pas, letak jawatan Timb. Presiden Pas, dan lebih peribadi sebagai MB kelantan beliau menyatakan kekesalannya meletakkan ahli parlimen dari luar kelantan itu untuk dimenangkan oleh orang orang kelantan di Bachok, serta menyuruhnya meletakkan jawatan MP Bachok, maka sudah tiba masanya untuk Ust Nasa melihat kembali keperluannya untuk menilai, siapa dirinya,siapa yang dilawannya, apa suasana dan cuacanya, serta bagaimana bentuk mukabuni dan dimana letak dirinya?Terang tanpa perlu bersuluh, Ustas Nasa, nasihat saya..tidak malu untuk mengakui kesilapan, terutamanya kepada Tok Guru Nik Aziz! Lakukanlah sekarang.Noktah!

0 comments:

Post a Comment