Dare to Change


'The Fire Walker' : Berani & Bijak Berubah

Oleh Rubayat


Nak berubah? Ramai manusia nak berubah. Banyak organisasi cuba berubah. Mungkin kerana dengan perubahan ini menjadikan kita 'trendy', maka ramai dari kita berusaha dan mencuba cuba untuk berubah. Soalnya berapa persen dari kita yang betul betul dapat menguasai perubahan yang kita mahukan? Mungkin jawapnya, tak banyak persen. Persen yang kecundang dan tertiarap tengah jalan mungkin lebih banyak dari yang berjaya. Kenapa jadi lagu ni?

Ramai dari kita tak perasan sebenarnya untuk melayakkan kita menyertai pasukan perubahan ini kita mestilah mempunyai beberapa pra syarat, sebagaimana kalau nak ambik bidang kedoktoran kena lulus add math, biologi, kimia dan fizik dengan cemerlang. Kalau tak, tok sah mimpi nak jadi doktor, jadi pawang boleh la! Begitu jugak dengan hal yang satu ini, pra syaratnya juga sangat ketat, kalau tak cukup syarat maka jadilah perubahan yang kita mahukan tu 'separuh masak'!

Sebaliknya, bila kita pasti kita sudah menguasai segala pra syaratnya, maka insyaallah segala perubahan yang kita mahukan akan dapat kita kuasai dengan baik..

Teringat saya satu hari di bawah 'life-coach' yang sangat terkenal Anthony Robbins, kami dicabar untuk berjalan diatas arangbatu yang dibakar merah menyala sejauh lebih kurang 20 kaki! Untuk mengesahkan yang arangbatu itu benar benar panas beliau melayangkan sehelai kertas. Belumpun sempat kertas itu sampai kebawah, ia sudahpun terbakar hangus di udara! Tak cukup dangan itu beliau mengambil tin pepsi dari tangan seorang peserta dan mencampakkan diatas arangbatu tersebut. Tak sampai 5 minit, tin pepsi mula 'deform' dan membengkok! ( Nota: Aluminium akan cair pada suhu 700 C) Senang cerita arangbatu tu memang panas! Amacam, siapa berani? Ini bukan kes kena rasuk jin, atau pekena todi dulu baru berani. Ini kes jalan atas arangbatu yang merah menyala dalam keadaan waras dan mumayyiz! Jadi sapa berani?!Tak berani tak apa, kerana saya akan kongsikan beberapa pra syarat yang memungkinkan kita untuk berjalan atas bara api itu dengan jayanya, insyaallah! (Tapi, kalau tuan tuan buat dan terbakar kaki, saya tak bertanggung jawab!) Pra syaratnya:

  1. Visi kemenangan yang jelas. Bukan sahaja kita mesti pasti dengan matlamat tetapi ianya haruslah terang dan jelas. Anda mestilah mampu membayangkan matlamat anda dalam bentuk visual / gambar yang berwarna dan bergerak! Nak bagitau, yang visi anda bukan blur, tapi jelas, terang dan nyata. Teringat kisah Pahlawan Islam yang membuka kota Andalusia, Tariq bin Ziad. Sebelum beliau berjaya mengalahkan tentera sepanyol yang berjumlah 200,000 dengan hanya 12,000 tentera dipihak Islam, sebenarnya beliau telah tahu dengan yaqin dan jelas yang tentera Islam akan beroleh kemenangan yang gilang gemilang. Tariq telah mendapatkan firasat melalui mimpi melihat Rasulullah SAW bersama ke empat-empat Khulafa’ Al-Rasyidin berjalan di atas air lalu merapatinya, lalu Rasulullah SAW memberitahukan khabar gembira bahwa dia akan berhasil menakluk Andalusia. Kemudian Rasulullah SAW menyuruhnya untuk selalu bersama kaum muslimin dan menepati janji. Inilah visi kemenangan yang saya maksudkan! Jadi, saya mestilah berupaya untuk membayangkan yang saya terlompat lompat kegembiraan meraikan kejayaan saya merentasi bara api itu! Dan itu lah yang saya lakukan.
  2. Keputusan yang putus. Mat saleh kata 'decisive'. Kita tidak boleh teragak agak bila membuat keputusan. Jangan sekali kali meletakkan perkataan 'kalau' bersama sama keputusan anda. Contohnya, : "Saya akan berhenti merokok kalau kawan kawan saya memberi sokongan". Atau, "Kita akan meneruskan Kerajaan Perpaduan sekiranya (kalau) semua pihak ikhlas." Anda pasti boleh melihat bagaimana tambahan perkataan 'kalau' tadi telah mengurangkan kekuatan keputusan yang telah dibuat. Bayangkan sekiranya dihadapan bara api yang merah menyala itu saya pula mengatakan, "Saya akan berjalan di atas api ini kalau semua orang berbuat demikian." Alamatnya, sia sialah harapan anda untuk melihat saya menjadi 'Fire Walker'! Tetapi sekiranya saya dengan keputusan yang jazam mengatakan, " Saya akan merentasi bara api ini sekarang!" Anda boleh pasti, sekejap lagi anda akan melihat seorang manusia yang waras berjalan diatas bara api sejauh 20 kaki!
  3. Krisis adalah pemangkin. Krisis semasa kita melakukan perubahan tidak boleh dilihat sebagai masalah. Bahkan ianya harus dilihat sebagai pemangkin. Manusia dicipta menjadi lebih cepat, lebih cekap dan lebih cerdas bila berhadapan dengan krisis. Jadi ambil kelebihan ini dengan bijaksana. Mat mat saleh di barat mengkaji strategi 'Burn the Ship!' yang dijalankan oleh Tariq bin Ziad. Yang mana sesampai sahaja di pantai Gibraltar di Sepanyol, Tariq telah membakar seluruh kapal kapal tentera Islam. Seterusnya beliau berpidato kepada tentera tenteranya, “Wahai saudara-saudaraku, lautan ada di belakang kalian, musuh ada di depan kalian, ke manakah kalian akan lari?, Demi Allah, yang kalian miliki hanyalah kejujuran dan kesabaran. Ketahuilah bahwa di pulau ini kalian lebih tersepit daripada anak yatim dikalangan orang-orang hina. Musuh kalian telah menyambut dengan pasukan dan senjata mereka. Kekuatan mereka sangat besar, sementara kalian tanpa perlindungan selain pedang-pedang kalian. Seandainya pada hari-hari ini kalian masih terus lemah dan leka seperti ini, tanpa adanya perubahan yang berarti, niscaya nama baik kalian akan hilang, rasa gentar yang ada pada hati musuh akan berganti menjadi berani kepada kalian. Oleh karena itu, pertahankanlah jiwa kalian!!” Tariq telah mencipta krisis ini dengan bijaksana untuk menjadikan tentera Islam menjadi lebih komited, bertanggungjawab dan berani. Sebenarnya perkara yang sama berlaku, bilamana saya melihat makwe makwe pun berjaya merentasi bara api. Krisis itu telah mencabar kelelakian saya! Tiba tiba saya menjadi lebih komited dan berani!
  4. Kekuatan motivasi, kehendak dan tekad. Ingat satu perkara, tidak ada 'pelayaran yang nyaman' di dalam agenda perubahan. Yang pasti menanti anda adalah halangan, rintangan, dan cobaan. Jadi jangan komplen bila agenda perubahan anda diuji, sebaliknya bersedialah untuk menerima dari awal bahawasanya ujian adalah saudara kembar kepada perubahan. Yang penting, bukan memberi pelbagai alasan untuk menghalalkan kegagalan agenda perubahan anda, sebaliknya bersedia untuk bangkit, bukan sekali tapi berkali kali! Belajarlah dari diri sendiri ketika kita baru belajar bertatih. Berapa kali kita jatuh ketika itu? Berapa puluh kali, atau ratus kali? Dan tanyakan lagi berapa kali kita bangkit kembali? Siapa yang mendesak kita? Kita bangkit berkali kali tanpa jemu dan putus asa (mungkin meraung sekejap!) dengan hanya berbekalkan desakan naluri semulajadi kita. Naluri yang penuh dengan kuasa motivasi, kehendak dan tekad! Cari kembali budak yang bertatih itu!



4 pra syarat ini telah dikuasai,

20 kaki arang batu yang marak merah menyala sedia dihadapi

Hangus habis bulu betis di kaki

Tapi kalau di cabar lagi, insyaalah....kerana keyakinan sudah penuh di hati!


Selamat Berubah!

0 comments:

Post a Comment