Husam VS Nasa : Simbol Dilema PAS

Husam VS Nasa bukan hanya berlangsung semasa muktamar, tetapi ianya adalah satu pergolakan yang boleh terus dimainkan oleh musuh musuhnya untuk beberapa lama lagi. Buat masa sekarang, tinjauan umum mendapati kaum bukan melayu pro Pakatan seperti mahukan Husam, sementara atas sebab sebab yang tertentu akhbar pro UMNO semacam memberi promosi yang percuma kepada Nasa. Sebabnya mudah, dari analisa PK Bukit Gantang 85% kaum cina dan majoriti kaum india menyokong Nizar - memberi alamat kepimpinan Nizar yang profesional, berani,terbuka & telus dimahukan oleh mereka. Imej ini adalah imej yang sinonim dengan Husam dan tidak Nasa, terutamanya imej ulama yang kemudiannya menunjukkan minat yang agak tergesa gesa untuk masuk merisik UMNO. Minat ini bukan sahaja gagal difahami oleh parti dari Pakatan, tetapi juga oleh majoriti ahli Pas termasuk Tuan Guru Nik Aziz sendiri. Mungkin 'timing' salah, atau silap strategi. Lantas terjadilah apa yang terjadi sekarang : Bukan melayu pro Pakatan suka Husam, manakala UMNO sedang menunjukkan kecenderongan kepada Nasa. Jadi apabila Nasa menang, sokongan bukan melayu akan berkurangan terhadap Pakatan, itu saja sifirnya.
Dalam Pas lain pula isunya. Ahli Pas sedang ditayangkan cerita Profesional lawan Ulama. Ulama merasakan keislaman Pas sedang dipudarkan dengan idea 'baru' golongan profesional , manakala golongan Profesional merasa semakin sahih yang yang sebahagian besar golongan ulama ini memang tidak profesional dalam menguruskan parti Islam yang sedang mendepani kepelbagaian maslahah dengan isu yang lebih komplikated & rumit. Memang benar mengurus kemenangan tidak semudah menjatuhkan hukum. Lalu hasil dari permainan media yang bertalu talu ini, ahli Pas sudah mula merasakan yang ianya adalah 'real', dan sedang mengikut rentak permainan ini. Cuba 'baca' apa yang sedang dilakukan oleh Mat Iraq : tidak lain, beliau sebenarnya masih terus mahu menari mengikut rentak media, walau sudah dijerkah oleh kesilapan.
Wahai para pemain Pas, lihatlah apa yang sedang dilakukan oleh pakar profesianal ulama USA, Mr Obama dalam menguruskan imej US dimata dunia, dimata Islam khasnya. Cuba kaji dan fahami apa yang dikatakan oleh Obama di kaherah Mesir baru baru ini. Beliau memilih Al Azhar sebagai pembuka bicara, menunjukkan kefahaman yang tinggi terhadap ketamadunan serta sumbangan Islam terhadap dunia seluruhnya. Menunjukkan imej toleran yang tinggi terhadap Islam, menunjukkan sisi yang lembut dan simpati terhadap Islam. Tidak pelik umat Islam memberikan harapan baru padanya. Dan ingat Obama adalah seorang kristian, kristian yang berjaya membuka ruang harapan pada orang Islam khasnya.
Lalu sekiranya pemain politik Pas dari golongan ulama, menunjukkan ketidakyakinan pada harapan yang sedang dihulurkan oleh kaum cina dan india dan mahu lari kelubuk melayu UMNO (walau apa yang dikata oleh Nasa akhir akhir ini) maka mereka sebenarnya telah salah meletakkan keutamaan. Keutamaan sekarang ialah menghulurkan tangan kepada mereka yang yakin dengan sistam politik Islam yang ditunjukkan oleh Pas dan bukan mereka yang terang terang menentangnya.
Seruan : Hentikan segala usaha merisik UMNO, cepat cepatlah cari jalan untuk bertunang & berkahwin dengan Pakatan. Ulamakanlah Husam & profesionalkanlah Nasa!

1 comments:

edisi said...

assalamualaikum,salam perkenalan dari saya jamian sarif ...semoga anda sihat selalu dan diberkati oleh ilahi..amin

Post a Comment